måndag 1 december 2008

Skinktankar


Min första jul som icke-kött ätare. Demiveggo. Lite knepigt i en tid som andas köttbullar, julskinka och revbenspjäll. Det sistnämnda har jag dock aldrig ätit, men det passade bra in i meningen. Anyway. Lika bra att mota Olle i grind, leta reda på passande recept och sedan söka upp likasninnade (Mia) och sedan kan vi sitta och snaska bönor och linser tillsammans. Fast mitt triumfkort är fisk, jag äter fisk i alla de former (utom lutfisk och sill) så det blir väl en hel del av den varan skulle jag tro. Den största utmaningen blir väl att hitta ett substitut för skinkan. Jag kommer inte ihåg om jag ens åt skinka ifjol, jag är inte särdeles förtjust i den, men traditionen väger givetvis tungt. Finns det månne sojaskinka?


Tur att det åtminstone finns choklad.

2 kommentarer:

linda sa...

Hoppas du gillar kållåda å morotslåda, där har du iaf. nåt jul-ligt att käka å så risgrynsgröt förstås. Sillsallad utan sill e en stor hit för mig, åtminstone. Men du har rätt, julen är verkligen en köttig högtid. Då jag själv funderat i vegatariska banor, har just julskinkan dykt upp som ett stort problem. Jag älskar julskinka. Det andra stora hindret för mig är grillsäsongen på sommaren. Kan man månne bli vår/höstvegatarian? :)
//Linda

Ida sa...

Varför inte? Säsongsveggo :D Och nej, jag gillar inte kållåda och morotslåda, tycker de smakar babymat. Men gröt är gott! Och så vet jag att det finns alternativ, bara jag öppnar mig för det. Det här med att skippa kött är för övrigt något verkligt personligt tror jag, vissa kör hårt hela vägen och blir helveggos- för att det är det rätta för dem. Andra minskar på köttätandet, men behåller vissa favoriter. Och så finns det de som är periodare. Så länge det känns bra i själ och mage tycker jag det är ok. Vi är olika individer med olika behov.