söndag 7 december 2008

Kärlekens och matens dag








Söndag. Kärleksdagen. Det är något magiskt med söndagar, allt blir så bra just då. Svängde ihop en vegelasagne av en massa rester (se bild) och det blev hur gott som helst. Tillsammans med krutonger, gurka och nybakade scones kändes det som en riktigt söndagsmiddag. Ett skönt trendbryte från makaroner och sojakorv. Finaste maken kallade mig huslig och på ett omodernt sätt kändes det roligt att höra. Jag- huslig. Vem skulle ha trott det för några år sedan. Blev så upphöjd av tanken på mig själv i rutigt förkläde, mjöl på kinden och papiljotter i håret att jag blev tvungen att baka en lingonpaj. Och nu ska jag kila ner och skura kylskåpet.
(Översta bilden: minsta skruttungen ville också tillreda mat med sin mor så hon släpade leksaksugnen till köket och kokade sedan pasta och kött medan hon sa åt mig att hon inte kommer att äta den mat som jag tillredde)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vegelasagne!! Super go!! T.o.m. pappa åt e. Han e skeptisk mot allt "vege juttuna" jag lagar. He er ju så jätte rolit att laga mat tär heim...

Ida sa...

Hmmm, jå di e ju så öppen. Nå, mamma er ju men pappa... Nå, han får väl va som an vill. Vi måst planer julaftonsmat. Fisk? Na speciallax kanske? Int lutfisk tack.

Unknown sa...

Googla liti om vegetarisk julbord, och hitta en jätte intressant recept!!
Fusk skinka:
->> Man skalar kålroten och kokar den i grönsaksbuljong tills den blir mjuk (koka inte förlänge för då blir det bara mos när man ska skiva den senare). Sen griljerar du den som vanlig skinka dvs. med senap, ägg och ströbröd. Skiva upp den och servera kall eller varm.<<

En annan fusk skinka:
http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=104

Låter e intressant??

linda sa...

Måste bara säga att ja imponeras av dina "rester"... kolla själv kylskåpet efter rester här i veckan. Det fanns en halv ost, en övermjuk tomat å en morot. Kan ju berätta att d int blev så värst mycket mat av dom resterna! :)

Ida sa...

Mia---> Jå! Mmm, rotsaker...

Linda---> Hacka tomaten, riv moroten och blanda med sojakross till en vegeköttsås. Koka pasta till, ös över såsen, riv ost och strö på. Voila! :D

linda sa...

agape-> åh, kan inte du öppna en "restspalt" eller nåt! Dvs. folk (läs jag) får skicka in uppgifter om kylskåpsrester till dig å du förvandlar dem till utsökta middagar! Jag sku bli en trogen "kund" ja lovar! :)

Ida sa...

Haha, jo du, det vore något det :D Det är barnalivet som tvingat mig att kreativt utnyttja varje brödsmula. Ja, ekologin också försås. Och ekonomin... ;)