söndag 21 december 2008

Damm i vårt vardagsrum (mel. Gläns över sjö och strand)

Mmm, julefriden sänker sig över vårt hem. Allt är färdigt fixat, golven blänker, lutfisken lutar och far och mor skålar i alkoholfri glögg medan barnen klipper pappersdockor och städar upp pappersflisorna efter sig. Ljusen tindrar i den täta granen och alla släta vackra shabby chick julgransprydnader dansar sakta i bläblablubloblibly.

Jag håller på och förkyler mig och intet är gjort. Eller jo, klapparna är klappade och klara, alltid något. Annars ser det väl ut som vilken tisdagskväll i november som helst. Jag orkar inte riktigt stoppa stresskulorna a la Martix längre och känner mig lite småstressad över det faktum att jag inte riktigt får till det som jag vill. I år igen. Min mamma är helt hyperduktig på att pynta och ordna, feja och inreda, men jag orkar inte. Skyller på barnen, men det stämmer inte riktigt. Jag har inte lust att ordna julkortsvackert men kan samtidigt inte stå för det. Outar mig därför på bloggen lite. Blottar mig. Se, hos oss så blir det knappast riktigt bländande rent och julefrid och tipp tapp topp. Det blir bara sådär. Och hur skulle det ens kunna bli riktigt bjällerklang när jag önskar mig en dörrmatta där det står "I had a clean house yesterday. Sorry you missed it"

Nu ska jag pallra mig ner och fortsätta läsa min bok om buddism. Alltså, hur skulle det någonsin ens kunna bli Jesus-jee, när jag läser om Buddha tre dagar före den heliga nedkomsten? Usch vad jag har huvudvärk. Klart slut.

3 kommentarer:

Nina sa...

Dethär är ett så galet inlägg, helt fantastiskt underbart tokigt och ärligt! Love it!

Har någon sagt åt dej tidigare att du kan använda ord?! Om inte, du kan!

Hos oss är det tiptop, på mitt sätt. Och det innebär inte för min del att alla köksskåp doftar tallsåpa (inuti) eller att det inte är dammigt bakom wc-byttan... Det innebär att (plast)granen är klädd, ljusstaken lyser i fönstret, elden sprakar i spisen, dottern har plockat bort alla tomtar får sina platser (nu ligger de under hennes säng...) medan jag är i soffan - tillsammans med en låååång Toblerone. God(!) Jul ;)

Ida sa...

Hehe, roligt att du tog det så. Jag å min (ängsliga) sida blev sur på mig själv för att jag sprider dåliga vibbar så nära jul. En riktigt god jul på dig med, jag önskar dig yogafrid och många chokladstunder :)

Magdalena sa...

Jag ville också kommentera att dethär var så roligt inlägg, mest kul för att jag hör din röst i huvudet på samma gång och det gör det ännu bättre..! Du säger det som det är, inga skrupler :)
Roligt att få skratta på andras bekostnad.
Jag fick ett litet tips om att du bloggar så nu har jag hittat min väg hit och du är redan bokmärkt, bra blogg som jag kommer att följa med. Och jag är ganska tsinkkå med vilka bloggar jag läser måste jag säga, få orkar hålla upp mitt intresse men jag tror inte att jag blir besviken här.
Tror du inte btw att vi gjorde en solhälsning b för mycket i söndags?? Kändes som om vi hade tvåmans-show du och jag...