lördag 13 december 2008

Karmaröd






Vissa går igång på skor, andra gillar handväskor. Jag blir salig när jag står på torget framför rotsaker, grönsaker och en massa äpplen. Allt ekologiskt och vackert. Så idag släpade jag hem två kilo potatis, en kilo morötter, en påse rovor (fråga inte mig varför) och tio stycken rödbetor (igen, jag har ingen aning om varför). Jo just det, en handväska också. Men den köpte jag inte av torgparet utan i en butik. Anyway. Kokade rotsakssoppa med linser och slängde nonchalant med en rödbeta också. Oj du milde vad rödbetor är härligt röda, och det sprider sig som ringar på vattnet. Bokstavligen. Rödbetan var i klar minoritet men lyckades sprida sin karma på hela soppan. Jag och äldsta tösen vill ha mixad linssoppa och det var som att servera ketshup.Men gott var det. Och nyttigt. Och eftersom jag vill ha balans i mitt liv så måste jag ju äta lite onyttigare ikväll. Ja, ni ser. Sista bilden.
Ps. Rödbetor innehåller massor med folsyra och kalium. Det sistnämnda är bra för muskler och nerver, mums för de som tränar med andra ord. Rödbetan innehåller även mycket fibrer så den ger en lång mättnadskänsla. (källa: De 100 nyttigaste matvarorna, iForm)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag skrev nyss in RÖDBETA i min shoppinglista! :)

Ida sa...

Ah, vad trevligt att kunna inspirera. Rotsaker är bland det bästa man kan äta. Ifall fantasin tryter så kan du eller ni fixa ihop potatis och rödbetsbiffar. Torde finnas på nätet, googla och se. Annars har jag receptet.