lördag 6 december 2008

Som jag vill ha det


Det är så sällan det händer. Jag kommer inte ens ihåg när det blev såhär sist. Men nu är det bara så. Vårt hus är alldeles vackert städat och snyggt och detta fastän vi städade igår. Alltså, igår!! Ännu är det upplockat, mysbelysningen hänger var den ska hänga, det doftar svagt av hyacint och gammaldags ros och diskbänken bländar i skenet av adventstaken. Det kan ju förvisso vara så att den minutiösa ordningen beror på att vi inte varit hemma på hela dagen, men ändå. Jag tindrar ikapp med värmeljusen och njuter av att vara härskare över dammfältet. En segrande krigare som är mycket medveten om att en ny strid väntar imorgon och chansen att avgå med seger är ungefär 12,8 %. Men what the hell, det är nuet som gäller. Och nuet andas harmoni.

2 kommentarer:

linda sa...

Ahh... härligt att komma hem till ett nystädat hem. Vilket jag i övrigt mycket sällan får göra. I min boning härskar kaos, krigande städkrafter rår sällan över kaosets makt mer än för ett fåtal timmar. Så min strategi är att tämja kaoset. Ett organiserat kaos är iallafall mer harmoniskt än ett oorganiserat sådant! :)

Ida sa...

Städning är i förlängningen en filosofi. Egentligen så är det som det ska vara bara man vet var allt är, att man slipper söka sig fördärvad och på så sätt slösa både tid och humör. Jag ogillar plottret hos oss, förvisso ett plotter som finns i princip alla småbarnsfamiljer, men ändå. Jag vill ha det på mitt sätt. Det är ju en fin och generös sida av mig, eller hur ;)