fredag 27 november 2009

Fredagsflum

Jag har haft ett behov att återvända till mera andlig litteratur på det senaste. Yogafilosofin och även buddismen ger mig mycket och jag känner att jag vill gå djupare. Kanske tillochmed anteckna, kommentera och fundera på papper. Ahimsa, icke-våld, berör mig extra djupt just nu. Att utöva icke-våld betyder inte bara att man låter bli att utöva fysiskt våld mot andra, det är minst lika viktigt att man är snäll med och mot sig själv. Allt börjar från - du själv. Du kan inte helhjärtat lyssna på andra om du inte lärt dig att lyssna på dig själv. Du kan inte fulländat respektera andra före du respekterar dig själv. Sokrates visste precis vad han pratade om. Känn dig själv. Möt dig själv. Se dig själv. Med yttersta vänlighet.

Ahimsa. Var snäll, käraste.

2 kommentarer:

Nina sa...

Ahimsa - känns som att det hör till denhär hösten. Känns som att det är där vi ska börja, precis som du skriver.

Å sa...

På Ängsbacka poängterades ahimsa extra mycket inom jivamutkiyogan. Kanske för att det är en svettig variant av yoga och att det därför är viktigt att man har god kontakt med sig själv. Allt för att undvika skador.