fredag 20 november 2009

Påklädd

Har städat huset hela dagen idag och passat på att både lyssna och se en hel hög med låtar på tuben. Bra musik betyder välstädat hus ifall jag är på rätt humör. Och idag var jag det så nu skiner det i varje vrå i åtminstone fem minuter. Mina små corioliskrafter (chix alltså) gör omedvetet sitt bästa för att återställa balansen. Men tillbaks till musiken. Nu är jag inte särskilt bevandrad i tonernas värld, jag sjunger gärna och falskt men kan klappa behjälpigt i takt om det så krävs. Ändå förvånar det naiva mig att manliga sångare, band, så ofta verkar köra sin egen personliga stil medan kvinnor, ifall de vill vara framgångsrika, genast placeras i ett fack. Och ovanför det facket står det "Snygg, sexig, vågad på gränsen till vulgär". Och ja, jag vet. Det är ju inte direkt dagens nyhet att det är så. Men det känns så sorligt. Vilken utmaning att uppfostra de egna tjejerna att bli starka självständiga kvinnor när många förebilder är allt annat än sunda.

Så, det var fredagens moralpredikan. Nu ska jag klä på mig en heltäckande polotröja.

1 kommentar:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.