torsdag 27 augusti 2009

Välkommen till Martha-hörnan!

Jag vet inte varför jag gör såhär. Men jag gör det ändå. Jag låtsas att det är by popular demand. Så vi säger det. Varsågod, jag delar med mig av mitt favvo veggopajrecept.

Matig medelhavspaj (4-6 pers)

Deg
3 dl vetemjöl
125 g kallt smör
3 msk kallt vatten

Fyllning
1 rödlök
1 aubergine
1 squash
4-5 kokta potatisar
salt, peppar
3 ägg
3 dl vispgrädde
3 dl riven ost
10 körsbärstomater (går med vanliga)
1 dl gröna oliver (struntade jag i)

Garnering
Smulad fetaost
färsk oregano/basilika

Arbeta ihop pajdegen. Tryck ut den i en form med löstagbar kant. Nagga botten och kanter. Låt vila kallt ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Förgrädda pajskalet ca 15 minuter.

Skär lök, aubergine, squash och potatis i bitar. Fräs i olja, salta och peppra.

Vispa ihop ägg, grädde och ost i en stor bunke. Blanda i grönsakerna. Häll fyllningen i pajskalet och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.

Toppa med tomater och oliver och grädda ytterligare 15-20 minuter. Garnera med fetaost och örterna. Jag gräddade också fetaosten några minuter. Smaskens!

5 kommentarer:

Nina sa...

Först frestar du med gräddig ormtårta och nu mustig grönsakspaj... tack :)

Å sa...

Yoga-S bad mig om ett vege-paj recept och efter ett misslyckat försök att förmedla det via fejjan så blev det Martha-bloggen. Men pajen är drömlikt god, verkligen!
Hehe, ormtårta. Låter...suspekt.

Malin sa...

åh mums, mera sånt!ja ska testa laga den imoron då min vegesyrra kommer på besök :)tack!p.s du SKA no få tillbax din bok :)

Ida sa...

Jestas, jag fick fundera på länge och väl innan jag ens kom ihåg vilken bok det var. Den är INTE saknad, slit den med hälsan du :)

No pain, no gain sa...

Tack för receptet. Jag hann int laga pajen till venetziansk. Det blev bulgursalld istället. Men jag SKA prova laga pajen. Jag lixom litar på ditt omdöme(=
yoga-S