måndag 10 augusti 2009

Klapp på axel - dag


Halledudane så flitig jag har varit idag. Det har varit en underbart ljuvlig prestationsorgie, en dag som Martha Stewart skulle ha applåderat. Bärplockning, saftkokning, mattvättning och lite allmän matlagning och disk. Hur kan det komma sig att vissa dagar bara är så ruskigt aktiva? Lite som att man borrar efter olja och så plötsligt tadaa - det svarta guldet. Man kan aldrig så noga veta när och hur, plötsligt händer det. Och så får man så mycket gjort. Och är man det minsta som jag så blir man nästa lite vimsig av lycka. Speciellt nu när det faktiskt finns så himla mycket att göra, bara man orkar och vill. Jag börjar jobba på fredag och det känns som om allt ska vara fixat och klart innan dess, annars... Ja, jag vet inte. Annars blir prestationsbruden i mig darrig. Typ. Och jag resonerar så här: så länge jag tycker det är kul att plocka bär och frukt, sylta, safta, skura mattor... ja allmänt matmorsduktig, då är jag det. Sedan när eller om jag totalt tappar sugen, då köper jag saft, sylt och mos och för mattorna till ett tvätteri. Svårare är det inte. Tills dess njuter jag av att jobba med mina händer. En skön kontrast till både läsande och grubblande.

Finaste maken är på fisketur med min far. Snart sover alla barn och jag får göra vad jag vill. Nästan. Före jag vinkar godnatt för denna måndag så ska jag ge er något att fundera på. Yngsta dottern (som fyller 4 på onsdag hipp hipp hurra) sa idag att hon ska bygga en grophög.

Vad är det? Your guess is as good as mine.


Bildtext: Är jag alls brunare än annars eller ser jag ut som om jag sovit hela sommaren?

2 kommentarer:

Nina sa...

Schysst inställning - man gör när man orkar och vill!

Söt unge du har! Grophög?! Har ingen aning :)

Svar på bildtext: Du är SOLKYSST!!

Å sa...

Ja den inställningen funkar ibland. Däremellan så drabbas jag av vad-ska-andra-tycka-och-säga och det är då jag typ fjäskstädar.
Solkysst! Så vackert, det ska jag citera *glad*