fredag 28 augusti 2009

Svängom med skurborsten

Fick ett majl idag där jag högtidligt gratulerades på min dag, internationella tokdagen. Det var förstås ett humorkedjebrev som jag fnissade en stund åt. Sedan återkom jag till en tanke som slog mig tidigare ikväll då jag skurade golv och lyssnade på Elvis. Jag saknar fullständigt förmågan att göra något vardagligt vardagligt, så istället för att rätt och slätt skura så dansade jag med moppen, sjöng (den kan ju liksom också användas som mikrofon) och när jag riktigt varvat upp mig hittade jag på en andra stämma till Mr P´s smäckra stämma. Just då stannade jag upp, det var som om jag kunde se mig själv med janteögon och jag blev med ens lite skamlig. Mina kids sprang omkring och lekte brevbärare, tydligen helt ogenerade av vad deras mamma höll på med. De är vana. Jag stod med moppen i handen och följde med dem, funderade ifall detta faktiskt är en ok scenario för barn. En knasmamma som shejkar loss med en skurborste på fredagskvällen. Spiknykter, måste tilläggas, men ändå.

Borde jag kanske skura golven på ett ordinärt sätt? Men det är ju så himla tråkigt. Jag kan inte låta bli att dansa och sjunga när jag har på musik och det har jag ju för jämnan. Undrar om barnen blir bohemiska (läs: konstiga) av att ha en knasmamma. Men jag tror inte jag kan vara på något annat sätt.

Det är liksom för...ordinärt.

3 kommentarer:

Nina sa...

Underbara Åsa!! Det är just detdär som är så fantastiskt med dej, att du har förmågan att skaka loss in the middle of the vardag! Önskar att jag också sjöng stämmor med Elvis när jag skurade... fast just nu blir det bara smått melankolisk Veronica Maggio - men hon är också bra :) och golvet blir rent!! Jag tror på att vara lite galen, det lättar liksom upp. Fullt normalt är det dessutom. Faktiskt. Hör du.
:)

Magdalena sa...

Håller helt med Nina! Och så länge dina barn inte förstår att skämmas för dig ska du sjunga och dansa så mycket du kan, det kan eventuellt ändras med tiden :)Jag älskar också att ha musik på hög volym när jag städar, en period var det bara country som gällde *skratt* men bara när jag städade..!
Det blir liksom så mycket roligare när det svänger :)

Å sa...

Det är roligare när det svänger, och man själv får bestämma takten... liksom. Veronica M är suverän, country gör också golvet skinande kan jag tänka mig. Jag har inte provat ;)