lördag 5 december 2009

The utmaning

Har lite smått intresserat följt med utmaningarna som cirkulerat på olika bloggar. Nu har jag grubblat och funderat fram egna svar till tio-utmaningen. Det går helt enkelt ut på att man berättar tio saker om sig själv, förhoppningsvis mera oväntade grejer som andra kanske inte visste om en. Så voila, här är min lilla lista. Läs och gråt.

1) Jag ogillar att brodera. Tja, handarbete i allmänhet är otrevligt men broderi i synnerhet. Detta skulle knappast störa mitt universum om jag inte i jobbets vägnar blir tvungen att stifta bekantskap med denna konstform. Och än värre, hjälpa stackars barn som blir utsatt för broderi. Nej, det blir till ingenting annat än pinsamt.

2) Jag gillar att svära. Mycket, högt och ofta. Knepigt eftersom jag är språkvårdare till utbildningen och dessutom har barn omkring mig ca 24 h om dygnet. Så jag försöker lägga band på mig, men det är svååårt. Livet blir lättare att bära om man kryddar det med svordomar.

3) Jag tror inte på giftemål. Egentligen. Jag tycker hela idén är förlegad och borde följaktligen moderniseras. Gör äktenskap kontraktsbundna, typ för fem år i taget eller så. När fem år gått förbi så sätter man sig ner och funderar ifall man orkar och vill fortsätta tillsammans fem år till eller ska man sätta punkt.

4) Jag är fullständigt oromantisk (suprise!). Vill min man ge mig en komplimang så får han kalla mig MILF. Det sägger väl en hel del.

5) Men! Jag är, mot alla odds, mycket lyckligt gift. Paradoxalt nog, tycker jag med. Det har väl mest att göra med min man kan jag tänka. Han är kort sagt det bästa ever.

6) Jag har ett komplicerat förhålllande till det finska språket. Jag undervisar i det själv, pratar följaktligen god finska men har ändå svårt att prata. Jag blir blank i huvudet i en vanlig konversation, gapar som en fisk på tomma land. Vet inte varför. Jag jobbar på det.

7) Är head over heals kär i musik. Musik får mig att tappa besinningen på ett positivt sätt. Jag sjunger, dansar lever musik dagligen. Konstant. Rytm och melodier är min bensin, min drivkraft. En tyst värld är död värld.

8) Jag tror att reinkarnationsteorin skulle skapa världsfred, ifall den fick global genomslagskraft. Detta i kombination med empati och löööve förstås. Förstår ni? Ifall alla verkligen förstod att man (enligt mitt och många andras sätt att se på det) har levt många liv, liv som kvinna, man, straight, gay, rik, fattig, vit, svart.... så skulle man se på varandra med andra ögon. Vi kan ta varandra i hand och inse att du är jag, jag är du. Vi är ett.

9) Ifall jag sminkar mig för mycket liknar jag en transvetstit. Jo, det är sant. Jag har ganska grova kantiga drag och för många kajalstreck och mascaradrag gör mig till en snygg men ganska trashig transsa.

10) Jag ser mig själv som udda. Som yngre tyckte jag det var jobbigt men nu stör det mig inte nämnvärt längre. Det viktigaste är att man är snäll och det är jag merparten av min tid.

2 kommentarer:

Nina sa...

Finaste du. Jag tänkte ikväll när jag betraktade dej över den vita duken och det röda ljuset - att du är en av de vackraste människor jag sett. Och du har en inneboende styrka, som sveper med alla runtomkring dej. Ja. Så är det.

Ville bara säga det.

Å sa...

Det var det finaste någon sagt till mig. Någonsin. Tack.