torsdag 10 december 2009

Det ante mig

Detta är en magisk tid. I sanning. Jag hade tänkt bojkotta julen och fira midvinterblot istället. Men så hände något, julens fé slog mig i huvudet med sitt trollspö och plötsligt gjorde jag papperkaksdeg. Nej det var inte en försköning av "sticka ner huvudet i kyldisken och plocka ut fabriksgjord deg" (vilket också är ok) utan jag gjorde allt från scratch. Betyg: 3½ peppishjärtan av fem möjliga. Sedan fick jag luciasärkskris ikväll och blev tvungen att sy en till. Jag - sy luciasärk. F-r-i-v-i-l-l-i-g-t. Eller nja, jag blev sort of tvungen, det kunde ha ordnats på andra sätt genom 32 telefonsamtal, men det kändes lättare att sy.

Anyway.

Den blev intressant. Ärmarna är lika långa och huvudet rymdes genom halshålet, vilket var huvudsaken. Och så en extra twist, jag har inte bestämt vad som är framsidan eller baksidan än. Vill man ha en v-ringad nacke så funkar det, vill man ha båthals så funkar det med. Man kan svänga och kränga den hur som helst. Att den sedan är sned och vind så får äldstingen leva med. Hon strålade som en fullmåne när hon provade kreationen och sa saligt att den var "bra söma". Tack, sa jag och lipade lite när hon gått och lagt sig.



Så nu får jag sitta och virka spetsar till kragen. Hehe, nå nej. Något ska man spara till nästa år.

Inga kommentarer: