fredag 9 januari 2009

Vita drömmar


Mmm, porr. Ja, inredningsporr givetvis. Ni vet, alla dessa fina tidningar med blanka bilder på lyckliga människor i vita soffor med stora koppar cafe latte som de skickligt balanserar i högra handen medan de klappar burmakatten med den vänstra. Burman som naturligtvis matchar inredningen. Nå, nu låter jag lite för sarkastisk för jag älskar verkligen dessa bilder. Jag gillar att bläddra, att ooa och aaah med uppspärrade ögon. Och nu har jag hitta två vackra bloggar som får mig att dregla: syster ruffa och Humlebacken.


Det är så vitt, vackert, stiligt... och alldeles alldeles underbart. Finaste maken påpekade syrligt att de knappast "spelar i samma liga som oss", men det är ju inte det jag söker efter. Jag vill inte se bilder på halvröriga hem med leksaker på köksbordet och damm på hyllorna. Vill jag beskåda sådant så kan jag lika bra ta en walkabout i det egna hemmet. Nej jag vill ha fantasin. Jag vill ha stylade bilder. För det är ju precis det som det är. Stylat, fixat och ordnat med säker hand. Jag längtar efter inspiration och inredningsglädje, inte the true story behind it all. Jag beundrar dessa driftiga kvinnor med öga för det vackra. Och det är ju ingen hemlighet att jag gärna skulle vilja sälla mig till deras skara, men tiden och lusten tryter. Och så vill jag nog inte ha det just sådär vitt och bländande.


Men inredningsporren, det är min vardagsflykt.

2 kommentarer:

linda sa...

Kanske det är därför vi sist och slutligen inte "knarar" alltför mycket över de retuscherade modell- och reklambilderna av perfekta människor... Kanske de är till för samma sak, verklighetsflykt från vardagen med celluliter och ojämn hud? Så länge man vet om att det inte är verkligt och inte tror att man måste se ut så, torde bilderna egentligen inte vara till så stor skada, egentligen. Nåja, nu gick detta kanske lite off-topic, men vackra bloggar hade du hittat och din blogg är också vacker. :)

Ida sa...

Jo det gäller ju att ha distans. Och det har väl de flesta av oss (typ jag, inbillar jag mig) med båda fötterna på jorden. Värre är det väl me de oerfarna, de som tror att detta är verkligheten och att allt annat är misslyckat. Min blogg är ännu under konstruktion. Den kommer aldrig att bli kalr, den lever med mitt liv :)