onsdag 29 april 2009

Jobb och semester


Fick sommarjobb idag, eller junijobb egentligen. Ska lära kids engelska vilket ska vara helt roligt kan jag tänka mig. Eller hoppas jag. Det är väl ganska långt vad jag sysslar med sådär annars i jobbet, fastän jag inte undervisar speciellt mycket. Men detta jobb kommer förhoppningsvis att ge mera pröjs än mitt ordinariejobb vilket kan behövas eftersom jag resten av sommaren sätter min tilltro till stämpeln. Jag vet inte riktigt varför jag envisas med att jobba en del av sommaren, men det känns viktigt för mig att tjäna mina egna pengar, stå på mina egna håriga ben och inte på någon annans. Jag vill vara min egen.


Jag har bestämt mig för att inte anmäla mig till qigong lägret i sommar. Det käns lite vemodigt, men jag tror jag ska ta en paus. Istället tänkte jag tillbringa en helg ensam vid mammas villa, bara yoga, meditera och äta strikt vegetariskt. Rensa kropp och sinne från skräp. Det enda minuset med detta är att mina barn är tokiga i villan och jag kommer att gå omkring med lätt dåligt samvete över att inte de "får" vara där just då. Men jag får inte ihop ekvationen yoga, meditation och vegetarisk kost och barn. Och inom mig vet jag att också jag behöver få plats för mig själv. Inte bara se barnens behov. Nåja, får se hur det blir med det.


Njut av änglarösten

2 kommentarer:

Nina sa...

Grattis till junijobbet! Du får berätta mera när vi ses, nyfiken...

En yogaweekend på villan låter berikande, som att gå på retreat med dej själv. Själv ser jag framemot tidiga sommarmornar på mattan, då allt är grönt och man får vara med om dagens uppvaknande. Tänk vad mycket vi går miste om, egentligen, då vi envisas med att stanna kvar på vår tillplattade kudde - istället för att möta dagen med öppna armar och med bröstet öppnat upp mot molnen!

Ida sa...

Retreat med sig själv, sällan vågar man ens göra det. För hur konstigt det än låter så vet man itne riktigt vem eller vad man möter när man är i sitt eget sällskap under ett par dagar eller mer.

Ja! Bara man låter de få minuterna av obehag gå förbi så väntar belöningen. Om man omfamnar dagen redan från bittida morgon så tror jag att den blir mera ens egen. Man är där från början. Och så kan man ju vila en stund mitt på dagen, när det är som varmast. Som Spanien, typ.