söndag 26 april 2009

Min vår


Maj maj sköna maj. Snart i en almanacka nära dig.


Jag har planterat frilandstomater och en massa örter i veckoslutet och nu återstår bara väntan och spänningen. Sedan när marken går att bruka så ska jag försöka få ner ärtor, palsternacka, morot, sommarlök och sallad. Jag är så ivrig till en början, sedan kommer jag ihåg att jag avskyr att rensa ogräs. Måste försöka lära mig att ta det som en meditativ övning. Tillsammans med bromsar och annat fanstyg.


Har tvättat alla vinterkläder så därigenom är det bestämt att våren är här för att stanna. Punkt.

2 kommentarer:

Susann sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam om att "glömma" rensa ogräset... Jag är alltid så ivrig att anlägga grönsaksland, men nånstans där i mitten på sommaren avtar ivern och när det ska skördas sen, så... Tjaa... Då finns det inte riktigt nånting att ta tillvara. Tyvärr. Men i år ska jag minsann ta mej i kragen. (Har jag ju aldrig sagt förr...)

Ida sa...

Vi är många medlemmar i denna Jag-ogillar-ogräsrensningsklubben tror jag. Fast det positiva är ju att man varje år är säker på att man har förändrats, att man ändå försöker. Och att man kanske i slutändan inte odlar 2 ha i gången utan nöjer sig med en liten täppa.