tisdag 7 april 2009

Pre-påsk och visdom

Påskledigheten står inför dörren och fastän jag först tyckte att jag kunde klara mig utan (så bra trivs jag) så välkomnar jag den nu med öppna armar. Inga planer uppgjorda, får väl ta dagen som den kommer och göra det som känns bäst för stunden. Konstigt nog så brukar det som jag anser vara bäst för stunden sällan infalla med barnens bäst-just-nu-stunder. Vi är inte så synkade, tror jag. Eller så har vi helt olika prioriteringar. Jag vill ha tid för mig själv, sitta i soffhörnet och sluka böcker, yoga, meditera lite, kanske tvätta ett fönster eller två... Chix föredrar att klippa, klistra, sprida ut sina saker runt hela huset (kallas också för att leka i andra hem) och väldigt gärna tittar de också på teve. Fast det blir det inte mycket av eftersom jag, denna 80-talist till mamma som har fått mitt föräldraskap bokvägen, här läst att hjärnan får för mycket input när barnen ser på dumburken. Ja, ni ser. Vi har olika utgångspunkter, jag och barnen.

Anyway.

Idag har jag bränt gymnasiepapper en hel halv timme ute i mitt inferno. Inte för att jag vill slippa mina minnen för jag har nästan bara fina minnen från min gymnasietid. Däremot är det nyttigt att gå igenom det man har, glädjas åt det och sedan släppa det. Mina häften var mycket vackrare än jag kunde föreställa mig, de var prydliga, färgglada och smockfulla med levnadsvisdom. Mina fina vänner har skrivit ner viktiga ihågkomster som:
"Killar är som torg. De har stånd i alla väder"
Räddade också ett citat som jag kopierat ur en bok när jag var typ 17 år och som jag sedan glömt bort.
"Om du inte fick det du ville ha så beror det på två saker:
1. du arbetade inte tillräckligt hårt
2. du försökte pruta på priset"

Ni får välja själva vilken levnadsvisdom ni vill ta med er denna dag. Den första eller den andra.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Eller så frågade du efter fel sak?

Ida sa...

Javisst, så kan det också vara! Fokus på fel grej, liksom. Good point :)