lördag 4 december 2010

seriöööööst

Vaccinering. Efter svininfluensan så tror jag inte någon är oberörd längre, i föräldralängorna blev det plötsligt ivriga och stundom heta diskussioner: var står ni? Tänker ni picka ert barn eller icke? Vi var rätt snart på det klara med att vi avstår och den främsta orsaken fanns i familjen för drygt ett år sedan. Äldsta tösen fick föras med ambulans till sjukan niss i nassen med nästan 41 graders feber. Väl framme frågade jag oroligt sjukhuspersonalen om detta kunde vara svininfluensa och om vi nu borde isolera oss. Hoitsu fnissade lite och sa att ja, det kan hända att det är svinisen och nej ingen ska isolera sig. Sedan sa hon att det finns inget att oroa sig över, piggyflue är antagligen inte farligare än någon annan influensa och den begynnande hysterin är totalt överspelad. Vi fick aldrig reda på vad fina V hade, virus av något slag men vi vet inte vilket eller vilka. Jag tänkte: livet händer och man kan inte vaccinera sig mot allt. Så vi vaccinerade oss mot inget. Vi var och är nöjda, men ingen har facit i handen så vem vet om vi gjorde rätt eller fel.

Ny influensatid, nya vaccineringar. Och ingen kan väl klandra folket för att vara skeptiska. Min skeptism sträcker sig längre än så, jag är ytterst tveksam till att vi alls ska vaccinera våra kids mera. Nu träder jag över till flumsidan: jag har aldrig gillat vaccinationer. Min magkänsla har sagt nejnejnejnej och det är med vånda jag har gått med på att picka barna. Eller ja, jag har skickat FM att göra det. Nu vill jag inte alls längre och FM är med på noterna.

För den som är intresserad;

Kolla in detta och detta. För hur man än väljer så lönar det sig att kolla med båda sidorna.

2 kommentarer:

Nina sa...

Kloka tankar i en galen värld!
Min inställning är att okej, de vaccin, som varit med sedan hedenhös kanske är relativt trygga - medan nya påfund, som skakats fram i nåt labb på nolltid... näh, nejtack. Sen kan jag ha fel! Men det får jag leva med.
Nej till picks!

Ida sa...

Jag tror att de flesta glömmer bort att man faktiskt har ett val. Man ska alltid alltid tänka till! Och sedan tar man sitt beslut och alla är glada och lyckliga tralalalla.