torsdag 11 mars 2010

Tanterna och jag

Jag älskar tanter och tanter älskar mig.

Ikväll har jag fått umgås tätt med en bunt paranta damer som går mig under armhålan, damer med silverpermanent och tjocka glasögon. Som ett linhårigt spaghettistrå sitter jag med dem och lyssnar på en föreläsning om ekologisk hemvård. Sedan när ekokvinnan pratat klart om bland annat fullständigt ekologiska tvättnötter (som för övrigt kan användas i både diskmaskin, tvättmaskin, som schampo...) så var det dags för smakprov på okänd mat. Jag hade redan i mitt stilla sinne funderat ut att smakisarna antaligen bestod av något köttigt för let´s face it, gamla tanter lägger inte ägg men vill ha sina animaliska proteiner. Men vet ni, "smakisarna" visade sig vara två stora grytor med ångande vegetarisk soppa, nybakat rågbröd och kaffe med filmjölkskaka och russin. Jag häpnade. Och fyllde min tallrik med rykande het soppa och lät smöret smälta på det varma brödet. Min favvotant som lärt mig baka gammaldags bröd i vedeldad ugn (jo jag sysslar med sådant) kom fram till mig med glimten i blick och viskade" jag har en känsla av att du inte dricker kaffe så jag har kokat grönt te åt dig". Jag strålade. Och drack det rykande heta téet med en glädje utöver det vanliga. När kvällen led mot sitt slut och jag grävde i min penningpung visade sig att allt var gratis.

Gud signe gamla tanter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt!
Såg affischen. Tänkte. Avstod. Jobbade dessutom. Synd!
Nina

Ida sa...

Faktiskt synd! Då skulle vi ha varit två under 60 år.