fredag 21 november 2008

jordad fredag


Fredag. Jag orkade inte äta kvällsmat, somnade vid matbordet och blev tvungen att gå och lägga mig. Flickorna fick sitta kvar och avsluta för sig själv. Sedan smög de iväg upp på vinden för att bygga koja. Jag sov en halvtimme och sedan infann sig orken igen.


Känner mig väldigt jordad just nu, alla känningar och känslor som jag annars upplever verkar vara avstängda. Det finurliga är att jag vet att de är så det ska vara nu, det finns inget annat. Ändå är jag frusterad, avtrubbad och fumlig. Jag har blivit så van, lärt mig att ta för givet. Men nu ska rötterna förstärkas, djupt ner i jorden ska de söka sig och ge mig en ännu stadigare grund att stå på. Det kommer tydligen att behövas.


Imorgon får jag hoppeligen lite egentid tillsammans med min yogamatta och ett värmeljus. Axlarna är styva efter en arbetsam vecka. Det kommer yogan att råda bot på.


Dagens tänk: Vi erbjuds hela tiden tillfälle att vara den vi i grund och botten är.

H D Thoreau

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ååh, jag finner Thoreau (liksom Tranströmer förstås) alldeles alldeles EVIG. Saknar dig, klokvännen.

Ida sa...

Saknar dig med, verkligen!