torsdag 7 oktober 2010

Nöt varning

Alltså. Jag går en kurs, en data sådan. Tillsammans med ett gäng damer och ett par herrar sitter jag och kliketiklickar i några timmar en kväll i veckan och känner mig stundom lite förvirrad men mest nöjd. Det är roligt, givande och programmet vi lär oss passar mig utmärkt. Men allt kan ju inte vara bra, så jag ska leverera ett klagomål pronto. Kursen går på finska, inget klagomål där. Min lärobok och arbetsuppgifter är finska, inget att anmärka på där heller. Programmet är engelskspråkigt, nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Jag har installerat en svenskpråkig version av programmet på min (fine, vår) dator.

Si där har vi det.

Voi arma dagar vad det har visat sig vara knepigt att få hjärnan att hinna med. Och det hjälper inte att tro att man är rätt så duktig på språk och därför klarar man sig, nej. När jag vill infoga en bild i Indesign så heter det Place på engelska, Sijoittaa på finska och Montera på svenska. Eh? Keine logik i mina ögon. Och skulle jag ha tänkt till så borde jag ju ha installerat Indesign på engelska istället för att krumbukta mig med mitt modersmål. Kastade in musunderlägget idag och beställde denna. Kanske en del frågetecken blir uträtade amen.

Dagens +
  1. att min far tog hand om barnen ikväll, han är i särklass den bästa moffa de kan ha.
  2. att det fanns lingongott kvar från igår
  3. att jag inte påminner så mycket om Linda Grey längre, nu är det denna look som gäller.

Inga kommentarer: