söndag 3 oktober 2010

Husfru

Har ni läst? Intressant eller hur. Och uppenbarligen är det främst vi 80-talister som gärna leker hemmafru medans maken drar in kosingen. Observera nu att hemmafru och hemmamamma icke är samma sak. Ok, så här är det hos oss. Båda jobar, han heltid och jag typ 60-70 %. Rätt och rättvist? Inte alls, i en perfekt värld skulle vi jobba lika och dela lika men av orsaker för långa och tröttsamma för att listas så har vi valt att leva våra liv på nämnda sätt. Skulle jag då vilja vara hemma och oarbeta? Bli försörjd? Ägna dagarna åt... eh, shopping. Pliiiiz.

Nej. Never. Aldrig.

Jag har varit hemma, på samma gång som jag studerat och delvis jobbat. Men. Nu har jag den lyxsituationen att jag jobbar varannan vecka och är ledig varannan så i princip kanske jag ändå nosar på gränsen. Halv hemmafru. Hemmafru på deltid. Fast igen, då jag är ledig har jag en tendens att jobba ändå på andra ställen än min reguliära. Jag vill ha egna pengar som jag spenderar på suff jag vill ha. Inga motiveringar, inga snällakanjagfå. Så njet, min dröm är inte mannen som ger mig lyx. Min dröm är att jag ska få ett bra jobb som ger mig möjligheten att fixa min egen lyx. Eller som mina barn säger, "ja kan no sjölv!"

Inga kommentarer: