lördag 14 augusti 2010

Killer

Morning!
Säg nu inte att ni ligger och sover denna arla morgon. Vissa har ju varit up and about sedan...tja 5.30 kanske? Jajjamensan, så ska lediga lördagsmornar kickas igång tycker jag!
Nånej. En kombo av snarkande man och lekfull dumbas fluga gjorde det svårt att hitta sömnen där efter fem nångång. Lika bra att stiga upp, städa lek-kammare och baka tårta till morgondagens kalas istället. Då kan jag ligga i solstolen och sova en slurk på eftermiddagen istället. Om jag törs vill säga.
Vi spenderade flera timmar på gräsmattan igår jag och the chixs. Läste, pysslade till minstingens kalas, spelade chromino. Barna for in och jag plockade upp lite grejer när jag uppfattade en mysko rörelse i ögonvrån. Sidu på tusan. Är det inte en solblekt orm som kommer ringlade en knapp meter från min fot. Jag är inte rädd för ormar. Inte nu heller blev jag skraj, dock lätt chokad över att se ett sicksackmönstrat snöre ta sig fram just var de absolut inte får göra det. Barna råkade komma ut på trappen så jag väste (!) åt de att skynda sig in efter en kamera. Eftersom de inte heller är rädda för snakes så skyndade sig in, kom ut tillbaks iförda gummistövlar och varsin kamera. Sedan fotade de ormeländet med en frenesi som skulle ha gjort vilken paparazzi som avis. Själv stod jag och spaden och repade mod. För vet ni, vi har haft enstaka ormar på vår väg och då får de lugnt ringla iväg. Men är de på våg gräsmatta så blir jag tvungen att ge dem en enkelbiljett till snakeheaven. Och så blev det också. Tyvärr.
Så kanske det är därför jag inte kan sova. Det är mitt buddhistiska samvete som gnager. Men till mitt ynkliga försvar måste jag säga att jag bad en kort mettabön för ormens själ strax efter att spaden gjort sitt. Och när det kommer till mina barns väl och ve väger ett ormliv lätt.

Inga kommentarer: